Pozitivni učinki telesne vadbe

V prvi objavi v sklopu serije člankov se bomo posvetili malo bolj splošni temi: pozitivnim učinkom telesne vadbe. V letu 2018 je namreč Ameriško ministrstvo za zdravje in socialne zadeve (HHS) izdalo nove smernice o telesni dejavnosti. Le-te so izdelane na podlagi najnovejših znanstvenih dokazov o učinkih telesne aktivnosti na zdravje človeka. Poleg dejstva, da vadba preprečuje pojavnost debelosti, ki je eno izmed največjih zdravstvenih problemov sodobne populacije, je bilo v zadnjem času dokazanih še mnogo drugih pozitivnih lastnosti telesne dejavnosti.

 

V smernicah so zapisali, da že ena sama vadbena enota izboljša našo koncentracijo, kognitivne funkcije ter pozitivno vpliva na sposobnost odločanja v danem trenutku. Prav tako se že po eni srednje do visoko intenzivni vadbi zmanjša krvni pritisk in izboljša spanec.

 

Med drugim redna telesna vadba zmanjša možnost nastanka depresije oziroma zmanjša njene simptome. Obenem pa izboljša tudi posameznikov pogled na svet in njegovo oceno kakovosti življenja. S telesno aktivnostjo se zmanjšajo tudi simptomi anksioznosti.

 

Najbolj znani učinki telesne dejavnosti so seveda povezani z ohranjanjem oziroma izboljšanjem telesne mase posameznika in njegovo splošno kondicijo. Že dolgo pa je znano tudi dejstvo, da telesna dejavnost zmanjšuje možnost za nastanek nekaterih kroničnih bolezni, kamor med drugim spadajo tudi bolezni srca in ožilja, sladkorna bolezen tipa II, rak na dojki in debelem črevesju idr.
 

 

Med tem, ko pri odrasli populaciji telesna aktivnost izboljšuje njihovo splošno telesno pripravljenost za izvajanje vsakodnevnih opravil, pa pri starostnikih podaljša čas njihove  samostojnosti in zmanjša število padcev. Prav tako je dokazana manjša možnost nastanka demence. Vadba se priporoča tudi nosečnicam, saj dokazano zmanjša možnost nastanka nekaterih bolezni in pozitivno vpliva tako na nosečnico, kot tudi na sam plod.

 

Koliko telesne aktivnosti je dovolj?
 
Dokazano je bilo, da vsaka najmanjša telesna aktivnost lahko pozitivno vpliva na naše zdravje ter zmanjša pojavnost nekaterih kroničnih obolenj in z njimi povezano umrljivost. Svetovna zdravstvena organizacija (WHO) priporoča 150-300 minut zmerno intenzivne telesne aktivnosti na teden oziroma vsaj 30 minut zmerno intenzivne aktivnosti večino dni v tednu, pri čemer je telesna aktivnost definirana kot »kakršnakoli sila, izvedena s strani skeletnih mišic, ki se konča s porabo energije nad ravnjo mirovanja«. To pomeni, da so v to definicijo vključene skoraj vse vrste telesne dejavnosti, vključno s hojo ali kolesarjenjem v transportne namene, vrtnarjenjem in hišnimi opravili.

 

Avtor članka je Anže Zupan, diplomirani kineziolog.

 

 

Več informacij o naši vadbi najdete na www.gibit.si/fitbit/