Sladkor in piškoti

December je čas luči, miru, topline, drobnih pozornosti in lepih želja. Če smo iskreni, tudi čas, ko se nam vedno kam mudi in velikokrat pomislimo, kako hitro teče naš čas. Zato se za trenutek ustavite, zadihajte s polnimi pljuči in si vzemite čas zase in svoje najdražje, za ljubezen, pogovor, smeh in sprostitev.

 
Povabite prijatelje na skodelico dobrega čaja in na domače piškotke. Naj bodo bodisi čokoladni bodisi marmeladni, najbolj teknejo domači, narejeni z veliko ljubezni.

Predstavljam vam osnovni recept za piškote, ki ga lahko popolnoma prilagodite vašim željam ali okusom. Pozor: v kolikor imate manjše otroke ali vnuke, je nujna njihova pomoč in upoštevanje njihovih želja.
Pa pazite na sladkor! Zakaj? Izveste na koncu.

 
600 g moke (najboljša je ostra moka, lahko pa jo mešate z ostalimi)
zavitek pecilnega praška
150 g sladkorja v prahu (lahko manj)
zavitek vanilin sladkorja
350 g masla
4 rumenjaki
1 dcl kisle smetane ali mleka
naribana limonina lupinica
ščepec soli
po želji: kakav in cimet
 

Najprej zmešamo moko, sladkor v prahu, pecilni prašek in vanilin. Nato dodamo zmehčano in na manjše kose narezano maslo, rumenjake, kislo smetano ali mleko in ščepec ali dva naribane limonine lupine. Zamesimo. Testo ne sme biti lepljivo. Za pol ure ga postavite pokritega v hladilnik.

Če še niste poklicali otrok ali vnukov, je to sedaj skrajni čas!
 

Pečico ogrejte na 220 °C in naj se zabava začne. Testo razdelite na več manjših kosov in jih do delih jemljite iz hladilnika. Razvaljajte ga na pomokani površini in nato vanj odtisnite modelčke za piškote. Piškote odlagajte na pekač, obložen s peki papirjem in ga pecite v ogreti pečici 6-8 minut. Piškotke ohladite in vklopite domišljijo. Sledi namreč čas za ustvarjanje. Piškote lahko namažete z marmelado, čokolado, »poparčkajte« dva po dva, … izbira je popolnoma vaša oziroma otrokova/ vnukova. uporabite lahko domačo ali kupljeno, tudi okus marmelade je popolnoma vaša oziroma vnukova izbira. Tako bodo piškoti zares pripravljeni z ljubeznijo in to se bo tudi okusilo.
 
Takšni piškoti ne smejo v tem mesecu manjkati na vaši mizi, so pa lahko tudi odlična ideja za darilo.

 

Slika 1: Božični piškoti
 

Vendar pozor!!!
 

December je tudi čas uživanja v obilici hrane in pijače in to brez kakšne koli slabe vesti. Pri tem nekoliko pozabimo na to, da pretiravanje, še posebej s sladkorjem lahko škoduje našemu zdravju. Gibanje in zdrava prehrana pa sta zgolj na seznamu novoletnih zaobljub.
Vsak izmed nas je različen, zato je potrebno ta pravo količino sladkorja in preostalih makro in mikrohranil »dozirati« prilagojeno glede na posameznika. Vsekakor pa nobena skrajnost – tako izogibanje sladkorju, kot tudi »loadanje« s sladkorjem ni ustrezno. Potrebno je najti pravo mero, prilagojeno samo vam, vašemu načinu življenja. Zagotovo pa vam 2 piškotka ne bosta škodovala.
 

Pa dajmo malce razglabljat o sladkorju…
 

V nekaterih živilih, kot so: sadje, zelenjava, mleko in mlečni izdelki in nekatera žita, je sladkor naravno prisoten. Imenujemo ga intrinzični sladkor, saj se nahaja znotraj celične stene rastlinskih celic oz. kot laktoza (glukoza in galaktoza) v mleku in mlečnih izdelkih.
Sladkor pa se lahko dodaja, predvsem za izboljšanje senzoričnih lastnosti, pa tudi za doseganje daljšega roka uporabe. 
 

Če se vrnemo – industrijskim izdelkom najpogosteje dodajajo glukozni sirup, glukozno-fruktozni sirup, dekstrozo, ali pa sestavine z visoko vsebnostjo sladkorja, npr. sadne sokove, koncentrate in med, v zadnjih letih pa tudi sladila z minimalno ali nično kalorično vrednostjo – npr. eritritol. Sladkor v sadnih sokovih in koncentratih je sicer naravno prisoten v sadju, vendar je zaradi obdelave sproščen v medij in zato na organizem deluje podobno kot sladkor, dodan v obliki saharoze ali fruktoze – njegova absorpcija je hitra, posledično pa sta hitra tudi dvig glukoze in inzulina v krvi. Na podlagi hitrosti dviga sladkorja v krvi živilom določimo glikemični indeks – hitreje kot nam določeno živilo dvigne krvni sladkor, višji glikemični indeks ima, to pa pomeni večjo obremenitev za naše telo. Hitri dvigi sladkorja v krvi pa je povezan z razvojem diabetesa tipa 2 in tudi drugih bolezni, predvsem srčno-žilnih bolezni.
 
Sliši se grozno, vendar je potrebna zgolj zmernost. Po bogatih pojedinah v nobenem primeru ne bo škodoval sprehod ali pa celo kakšna vadba ;).
Uživajte med prazniki!
 

Monika Fortner, magistrica dietetike
 
VIRI:
https://mojaleta.si/Clanek/Babicini-piskoti-najokusnejsi-in-najenostavnejsi-recept
https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Foblizniprste.si%2Fslastne-sladice%2Fdiseci-bozicni-piskoti%2F&psig=AOvVaw2U8H0FxDEd1bEoX69xJHYy&ust=1575363486350000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCLCf8tfMluYCFQAAAAAdAAAAABAE
https://www.prehrana.si/clanek/285-miti-in-resnice-o-ogljikovih-hidratih
https://www.prehrana.si/novica/247-sladkor-v-predpakiranih-zivilih-na-slovenskem-trziscu